Maandenlang is er gewerkt aan een nieuw website met een nieuwe vormgeving en een nieuw CMS. Als het goed is is er ook aandacht besteed aan usability met een aantal testen. En dan gaat de site live en enkele weken later is er weinig verkeer via de zoekmachines. Om dit te voorkomen, daarom meer over hoe je ervoor zorgt dat de migratie naar een nieuw content managment systeem (CMS) geen nadelige gevolgen heeft voor de posities van de website in de zoekmachine resultaten.

Allereerst is het van belang een goed CMS te selecteren. Zorg bij de pakket selectie dat het CMS aan alle SEO voorwaarden voldoet. Een van de belangrijkste zaken zijn: kan je de titels per pagina uniek instellen en kunnen de header tags goed gebruikt worden. Verder natuurlijk ook de mogelijkheid om zoekmachine vriendelijke URL’s te gebruiken.

Als de totale URL-structuur gaat veranderen (wat meestal het geval is), zullen alle oude externe links naar de website niet meer gaan werken bij een overgang. Maak via bijvoorbeeld Google Webmaster Central een lijst van alle inlinks naar de website die niet naar de homepage verwijzen. Stuur deze linkpartners een week van te voren een email met de datum waarop de website overgaat naar het nieuwe CMS en de vraag of ze de link willen aanpassen naar de nieuwe pagina. Als het goed is, is de link naar de nieuwe pagina op dat moment al bekend.

Zorg ervoor dat bij het live gaan van het nieuwe CMS op de oude URL’s een 301 redirect is geplaatst naar de nieuwe pagina’s en laat deze geruime tijd staan. Controleer vervolgens in Google met site:www.jouwwebsite.nl of de indexatie van de nieuwe bestanden de goede kant op gaat.

Verder kan je, wanneer de externe links ook goed zijn aangepast, in Google Webmaster Central ook handmatig de bestanden die niet meer in het nieuwe CMS zitten, weghalen uit de index van Google.

Over

Als internet marketeer hou ik mij graag bezig met het realiseren van meer klanten en meer omzet via internet. Wil je ook succesvoller worden met online marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via twitter of op Google+.