Afgelopen zaterdagmiddag en -avond was ik te gast bij het derde Hot Spot seminar in de Stadsschouwburg in Amsterdam tijdens ‘Short Ride in a Fast Machine’. Hot Spot is een informeel netwerk van programmamakers van alle publieke omroepen, de focus van het seminar lag dan ook op: wat kunnen omroepen met virtuele werelden doen?

Short Ride Virtual Worlds Amsterdamhotspot aeolus
hotspot chris electric sheephot spot chris carella electric sheep

Het evenement met de titel ‘Virtual Worlds: Don’t believe the hype!’ bestond uit de zwaargewichten uit de virtuele wereld-industrie: de sprekers Tim Guest (schrijver + consultant voor Rivers Run Red), Chris Carella (Creative Director van Electric Sheep Company) en Douglas Gayeton (filmmaker + Chief Creative Office van Millions Of Us). Tussen de presentaties door waren twee momenten ingebouwd met Nederlandse sprekers: DaniĆ«lle Jansen van Amazingg en ondergetekende om hun ervaringen te vertellen en advies te geven over de combinatie virtuele werelden en omroepen.

De tweede spreker Chris Carella van Electric Sheep (het bedrijf dat onder andere voor MTV, AOL, Ben & Jerry’s en vele andere grote merken virtuele belevingen maakt) gaf een presentatie over de lessons learned en kwam met een groot aantal cases. Met name zijn nadruk op (transmedia) storytelling en business-modellen vond ik erg goed met voorbeelden van the L-word. Op het L-word eiland (voor de populaire Amerikaanse TV-serie) komen bezoekers 4 keer per week en in totaal gemiddeld 20 minuten. Op Youtube komen deze bezoekers gemiddeld 15 minuten en zo’n 3 keer per week. Hiermee blijf je de kijkers dus betrokken houden bij de serie en niet alleen via de TV als medium. Zijn hele presentatie is op SlideShare te zien.Als laatste spreker vertelde Douglas Gayeton van Millions of Us (het bedrijf dat o.a. voor Toyota, Pontiac/Motorati, Sun en Warner Brothers in SL bouwt) over zijn crossmediale ervaringen met bedrijven en virtuele werelden. Zijn rode draad was ook weer: SL is een middel in de hele mix waarbij je de beleving rondom het merk/product kan ervaren. Ook in zijn presentatie drie mooie machinima films van o.a. Toyota Scion en van de hitserie in de VS op dit moment: Gossip Girl waar binnenkort veel in SL om te doen is.

Al met al een zeer inspirerende en goed georganiseerde dag waarbij met name voor de doelgroep mijns insziens een goed beeld is ontstaan van wat je met virtuele werelden kan doen.

Over

Als internet marketeer hou ik mij graag bezig met het realiseren van meer klanten en meer omzet via internet. Wil je ook succesvoller worden met online marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via twitter of op Google+.