Networked Virtual Environments (NVE) is een andere benaming voor virtuele werelden en metaverses. De onderstaande definitie is van Gartner: een NVE is een online platform waarbij de participanten in een drie-dimensionale representatie van een virtuele ruimte worden ondergedompeld (immersive virtual space).

De NVE’s zijn te verdelen in:

  • Online gaming
  • Sociale netwerk werelden

Virtuele werelden voor online gaming worden ook wel MMO (Massively Multiplayer Online) werelden genoemd. De social networked worlds of sociale netwerk werelden zijn weer onder te verdelen in de volgende categoriën:

  1. Metaverse (of interverse)
    Een wereldomspannend geïntegreerde NVE, toegankelijk via een enkele client-applicatie en geïntegreerd via een gemeenschappelijke vlak.
  2. Intraverse
    Het drie dimensionale equivalent van een intranet, een prive of bedrijfs NVE op een intern netwerk en alleen toegankelijk voor gebruikers binnen deze netwerk omgeving.
  3. Extraverse (of branded of gethematiseerde werelden)
    Het drie dimensionale equivalent van een extranet dat prive of bedrijfs eigendom en op intern netwerk staat maar toegankelijk is door een of meer organisaties maar niet publiekelijk toegankelijk.
  4. Paraverse
    Het Paraverse parallelle universum is een virtuele omgeving die is gebaseerd op gegevens uit de echte wereld zoals bijvoorbeeld data uit geografische informatie systemen (GIS) of informatie van satelliet die door een laag van drie dimensionele objecten is voorzien die de echte objecten in de echte wereld voorstellen.

Een andere onderverdeling uit de Metaverse Roadmap is deze:

metaverse roadmap

  1. Virtual worlds
  2. Mirrorworlds (External/Simulation) Mirror worlds are informationally-enhanced virtual
    models or “reflections” of the physical world. Their construction involves sophisticated virtual mapping, modeling, and annotation tools, geospatial and other sensors, and location-aware and other lifelogging (history recording) technologies.
  3. Augmented reality (External/Augmentation) In augmented reality, Metaverse technologies enhance the external physical world for the individual, through the use of location-aware systems and interfaces that process and layer networked information on top of our everyday perception of the world.
  4. Lifelogging (Intimate/Augmentation) In lifelogging, augmentation technologies record and report the intimate states and life histories of objects and users, in support of object- and self-memory, observation, communication, and behavior modeling. Object Lifelogs (“spimes,” “blogjects,” etc.) maintain a narrative of use, environment and condition for physical objects. User Lifelogs, (“life-caching,” “documented lives,” etc.) allow people to make similar recordings of their own lives. Object lifelogs overlap with the AR scenario, and both rely on AR information networks and ubiquitous sensors.

De eerste onderverdeling kan weer gecombineerd worden met deze laatste, bijv. een lifelogging virtuele wereld toegankelijk via een paraverse of extraverse. Bovenstaande opzet geeft aan dat er op het nieuwe gebied van virtuele werelden verschillende onderverdelingen mogelijk zijn.

Dit artikel is voor een deel gebaseerd op ‘Creating the new worlds‘ waar je meer kunt lezen over dit onderwerp.

Over

Als internet marketeer hou ik mij graag bezig met het realiseren van meer klanten en meer omzet via internet. Wil je ook succesvoller worden met online marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via twitter of op Google+.