Virtuele producten hebben geen enkele link met de echte wereld, de producten worden alleen verkocht in virtuele werelden. De transactie om het virtuele product aan te schaffen wordt dan ook voldaan in een virtuele wereld. Geen wachttijden: je krijgt het product meteen in bezit wanneer je de betaling hebt voldaan.

Alleen al in Second Life zijn meer dan 240.000 virtuele producten te koop. Deze producten kunnen in de virtuele wereld gekocht worden in winkels maar ook via websites zoals Shop.onrez.com en SLExchange.com. De laatste is de eerste en oudste website waarbij virtuele producten worden aangeboden waarbij commissie wordt afgedragen aan de betreffende website.

Grafiek SLExchange
Grafiek Shop.onrez

In bovenstaande grafieken is duidelijk te zien wat de belangrijkste goederen zijn die te koop aangeboden worden. Dit zijn bij uitstek de producten die het uiterlijk van de avatar veranderen: kleding (apparel), skins en shapes (avatar customization). Verder zijn virtuele producten voor een woning of het landschap eromheen ook populair. Deze laatste categorie is met name bij de relatief nieuwe speler Shop.onrez.com populairder dan de categorie skins en shapes. Shop.onrez.com heeft ongeveer de helft van het aantal producten ten op zichte van SLExchange.com dat al veel langer bestaat. Uit de grafieken van het aanbod aan virtuele producten van deze websites, is echter niet duidelijk af te leiden waar de meeste vraag naar is binnen de categoriën kleding en skins & shapes.

Dure virtuele producten

De meeste virtuele producten om het uiterlijk van een avatar aan te passen zijn voor vrouwen beschikbaar. Om de avatar aan te passen hebben inwoners een shape (vorm van de avatar) en een skin (huid incl. make-up) nodig. Daarna kunnen zij kleding en accessoires aanschaffen. Onderstaande lijst geeft een overzicht aan van de duurste virtuele producten in Second Life om aan een avatar te besteden:

  • skins
  • shapes
  • schoenen (dames schoenen en laarzen)
  • rokken en jurken

Het kenmerk van deze producten is dat zij zeer tijdrovend zijn om zelf te maken. Dat is dan ook één van de belangrijkste redenen waarom deze virtuele producten zo duur zijn. En zeker wanneer de producten een hoge kwaliteit hebben, zijn de inwoners van een virtuele wereld bereid de hoge prijs te betalen. Een kwalitatief goede skin kan beginnen bij L$1200 (ongeveer E3,-) en kwalitatief goede dameslaarzen zijn te verkrijgen vanaf L$800,- (E2,10). Dit lijken lage bedragen maar sommige vrouwelijke avatars hebben wel tientallen skins in hun bezit.

Het aanbod van virtuele producten voor vrouwelijke avatars voorziet dus in een enorme behoefte.

Over

Als internet marketeer hou ik mij graag bezig met het realiseren van meer klanten en meer omzet via internet. Wil je ook succesvoller worden met online marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via twitter of op Google+.