Een goed marketingplan is een must voor het verkopen van virtuele producten. In dit artikel vind je de belangrijkste zaken waar je rekening mee moet houden om de verkoop van jouw virtuele producten in Second Life tot een succes te maken.

Bedenk bij het product of dienst dat je zou willen aanbieden waar de inwoners van SL behoefte aan hebben, dus doe aan marktonderzoek. Wat stoort hen, wat zou beter kunnen? Probeer een niche markt te vinden voor een nichedoelgroep (bijv. roleplayers).

Wanneer je het product hebt ontwikkeld, denk dan na over de packaging + display van je product.

  • Vermeld de prijs en laat iemand anders controleren of de prijs ook klopt en het product niet gratis wordt weggegeven.
  • Vermeld bij voorkeur ook de rechten van het product (zie de afbeelding hieronder van Heart Store).
  • heart mod copy

  • Vermeld wat er in de verpakking zit (bijv. verschillende variaties van het product – zie ook bovenstaande afbeelding).
  • Controleer of de rechten goed staan en laat dit ook door een ander controleren.
  • Zorg dat de verpakking een notecard heeft die simpel en duidelijk is en alle aspecten van het product behandelt.
  • Zorg ook voor een landmark in de verpakking.
  • Let op de product naam (zorg dat deze het product goed omschrijft).
  • inventory

  • Verpak alles in een folder met de winkelnaam zodat kopers het ook weer goed in hun inventaris kunnen terugvinden (zie bovenstaande screenshot van de kleding van Moderno en Last Call in de inventory).
  • ricx dynamische advertentie

  • Hoe ga je je product weergeven in je winkel? Met een statische display van de verpakking of een dynamische display (zie bovenstaande afbeelding van een horloge uit Ricx’ Jewelry Store) van hoe het product er echt uit ziet. Zorg voor een goede representatie van het product en goede teksten die aanzetten tot kopen.

Hoe maak je je product beschikbaar voor consumenten, waar ga je het product verkopen?De meest voor de hand liggende oplossing hiervoor is een virtuele winkel. Let daarbij op de plaats van de winkel, niet naast een drukke club (veel lag) of een lelijke omgeving. Als je land koopt om je winkel te plaatsen, let dan ook op het convenant: commerciële activiteiten moeten zijn toegestaan of er moet helemaal geen convenant zijn. Hieronder nog een aantal tips:

  • Zorg dat de winkel er professioneel uitziet.
  • Zorg voor voldoende ruimte in de winkel om te lopen en denk na over de looproute.
  • Zorg voor transparantie en ramen zodat mensen ook van buitenaf de winkel kunnen zien, maak geen dichte doos want dit nodigt niet uit tot binnengaan.
  • gurl6 new releases

  • Zet populaire producten of nieuwe producten die je onder de aandacht wilt brengen bij de ingang neer.
  • Zorg voor goede bewegwijzering in de winkel zodat je klanten alles makkelijk kunnen vinden.
  • Gebruik eventueel meerdere satelliet winkels in het begin als promotie.

  • shop.onrez.comslexchange.com

  • Vermeld je producten op de websites shop.onrez.com en slexchange.com. Zorg ook hier voor goede afbeeldingen en goede teksten die aanzetten tot kopen.
  • Maak gebruik van vendors als je producten op meerdere plekken verkocht worden. Op deze manier hoef je alleen de server van nieuwe producten te voorzien zodat alle overige vendors automatisch een update krijgen.

Update Group
Maak een eigen ‘update group’ aan bij groups en nodig je klanten uit om hiervan lid te worden. Kondig in je update group nieuwe producten of updates aan met notices. Let op dat je dit niet te vaak doet: mensen zien dit als spam en kunnen de groep hierdoor verlaten.

update group storeupdate group sl viewer

Events
Met een event kan je in een keer een grote groep bereiken als je uiteraard de promotie goed hebt aangepakt. Je kunt kiezen voor een event met een live DJ, een wedstrijd (modellenwedstrijd met een catwalk of een treasurehunt op zoek naar de verstopte schat in je winkel) of een freebie event met een hoop weg te geven gratis producten van jezelf of anderen. De opening van jouw winkel is hier een mooi moment voor, maar het is ook overwegen waard om regelmatig events te geven. Vergeet alleen niet je event aan te melden in de events lijst bij search.

Website
Zorg voor een eigen website met een weblog waarop je je producten en nieuwsberichten kan tonen. Veel Second Life inwoners zijn ook op websites over SL te vinden. Wanneer je gaat adverteren kunnen ze zo eenvoudig via jouw eigen website in jouw winkel in Second Life terecht komen. Via websites als Flickr of Youtube kun je ook foto’s of video’s van je Second Life producten laten zien om zo anderen te interesseren voor je virtuele producten.

Advertising
classifieds

  • Inworld advertising via classifieds (zie screenshot hierboven) of bijvoorbeeld billboards. Click Through Rates van billboards zijn wel tussen de 5% en 12%.
  • Website advertising via weblogs, forums, websites of Google Adwords.

Support en aftersales

  • Zorg dat jij of eventueel personeel beschikbaar is in de winkel. Vermeld eventueel de tijden dat je aanwezig kunt zijn.
  • Zorg voor een perfecte support.
  • Laat je klanten weten wie ze kunnen bereiken voor service. Zorg dat je laat zien of iemand online is met een online-notifier in je winkel.
  • Bekijk wat je zelf kunt doen als sommige vragen regelmatig gesteld worden. Stel je product bij, communiceer de antwoorden in notecards en signs in de winkel of een FAQ op je website. Let wel op: de meeste inwoners lezen geen notecards.
  • Zorg dat je ook je instant messages ontvangt als je offline bent in je e-mail, dit kun je in de SL viewer bij preferences/account-preferences instellen.
  • Bedank je klanten met een persoonlijke boodschap of een gratis product.

En tot slot:

  • Houdt goed bij hoeveel mensen langs geweest zijn en welke producten goed lopen. Hoe meer je meet, hoe meer je weet… Zorg dus voor goede statistieken.
  • Zorg voor regelmatige updates van je producten en diensten en communiceer deze in de winkel op een speciale plek, via de update group en je eventuele website.

Over

Als internet marketeer hou ik mij graag bezig met het realiseren van meer klanten en meer omzet via internet. Wil je ook succesvoller worden met online marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via twitter of op Google+.