Keyword onderzoek is belangrijk om te achterhalen welke zoekwoorden bezoekers zullen intypen om vervolgens op je site terecht te komen. Met behulp van online demografisch onderzoek kan je achterhalen wie je doelgroep is. Dit kan je vervolgens helpen om de tone-of-voice en het design van je site beter te bepalen en uiteraard ook de keywords scherper te krijgen.

Vragen die je jezelf daarbij kan stellen zijn: bestaat je doelgroep met name uit mannen of vrouwen? Welke leeftijd hebben ze? Als je daar meer over weet, kan je de artikelen en je site heel anders inrichten. Gelukkig zijn er een aantal goede online tools om de demografie van je doelgroep te bepalen.

1. MSN adCenter Labs Demographics Prediction Tool


Deze tool van MSN adCenter helpt je om te achterhalen of een keyword combinatie van toepassing is voor mannen of voor vrouwen en de tool toont je ook de leeftijdscategorie.

Als voorbeeld heb ik de zoekwoord combinatie ‘LCD TV’ genomen waarbij de doelgroep bestaat uit voornamelijk mannen tussen de 35 en 49 jaar. Met deze tool kan je ook een hele website op deze manier analyseren door de URL van de site in te voeren.

2. MSN adCenter Labs Detecting Online Commercial Intention Tool


Met deze tool van MSN adCenter kan je achterhalen of de zoekwoorden die je invoert een commerciƫle intentie hebben: of de woorden gebruikt zullen worden om iets te kopen. Verder kan je dit ook weer voor een website controleren door de URL in te voeren.

Als voorbeeld heb ik weer ‘LCD TV’ genomen. Geen verrassing om te zien dat dit woord een commerciĆ«le intentie heeft. Hoe hoger de getoonde waarde, hoe hoger deze intentie.

3. Quantcast


Quantcast geeft je nog uitgebreidere statistieken over de demografische gegevens van een website. Ik heb hier als voorbeeld de ‘gossip’ site van PerezHilton genomen en hierin is onder andere te zien dat de meeste bezoekers van de site vrouw zijn (57%). Tevens kan je zien of ze wellicht kinderen hebben, het inkomen en het opleidingsniveau. Quantcast geeft de websites net als Alexa een rank.

Ook al zijn veel van deze gegevens gebaseerd op de Amerikaanse markt, je kan ze redelijk eenvoudig toepassen voor de Nederlandse markt. Want hoe beter je je doelgroep kent, hoe beter je artikelen en/of producten kan toevoegen aan je website die ook daadwerkelijk verkeer EN conversie opleveren. Succes met deze tools!

Over

Als internet marketeer hou ik mij graag bezig met het realiseren van meer klanten en meer omzet via internet. Wil je ook succesvoller worden met online marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via twitter of op Google+.