YouTube is de tweede grootste zoekmachine ter wereld en wordt niet alleen gebruikt om muziekvideo’s of video’s van katten te bekijken: veel mensen gebruiken YouTube als zoekmachine om te vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit kunnen mensen zijn die content liever in de vorm van video tot zich nemen of zaken die gewoon beter met video uitgelegd kunnen worden.

De statistieken liegen er niet om: mensen uploaden iedere minuut 60 uur video naar YouTube. Aangezien er dus enorm veel video’s worden geplaatst, kan het lastig zijn om op te vallen. Dus: hoe maximaliseer je je YouTube marketing inspanningen?

Titel & omschrijving

Het is van belang dat je de tekstuele basisomschrijving optimaliseert: de titel en de omschrijving, net zoals de on-page SEO factoren voor webpagina’s. Zorg ervoor dat de titel de juiste zoekwoorden bevat en hou rekening met de lengte: het maximum aantal karakters is 66. Zorg ervoor dat de zoekwoorden niet te breed zijn want hoe breder, hoe meer concurrentie.

Je kan aan de titel ook het woord ‘video’ toevoegen omdat sommige mensen specifiek op zoek zijn naar een video over jouw onderwerp in Google. Verder kan de beschrijving langer zijn (twee, drie zinnen of meer is prima) en moet de titel ook de zoekwoorden of gerelateerde zoekwoorden bevatten. Zorg ervoor dat in het begin van de omschrijving een link is opgenomen zodat de kijkers hierop kunnen klikken om op je site terecht te komen.

Tags

Zorg ervoor dat je in de tags de juiste zoekwoorden opgeeft. Het gebruiken van tags zorgt ervoor dat jouw video ook in de ‘related video’ sectie getoond wordt. Hierdoor kan je video extra views krijgen van mensen die de eerst andere video’s hebben bekeken. Bekijk dus vooral de tags van video’s die soortgelijke inhoud bevatten en voeg deze ook toe aan jouw video.

Closed Captions: ondertitels

Wellicht heb je tijdens het bekijken van video’s de ‘CC’ button rechts onderin beeld gezien: CC staat voor Closed Captions of ondertitels. Het mooie van gebruik maken van ondertitels is dat YouTube ook deze tekst gebruikt om de inhoud van de video te bepalen en daarmee ook de ranking.

Als de video is geupload kan je een caption file toevoegen met de teksten en de tijdcodes. Hier is een voorbeeld van hoe een ondertitelingbestand (*.SBV) eruit zou kunnen zien:

0:00:03.490,0:00:07.430
>> Spreker: Ok. We gaan starten.
Deze presentatie gaat over online marketing

Meer hierover bij support.google.com

Links en embeds

Inkomende links – de links van andere websites naar jouw website of video – zijn van belang voor zoekmachine optimalisatie en ze zijn ook van belang voor YouTube SEO. Het plaatsen van jouw video op een andere website via de embed mogelijkheid, functioneert ook als een inkomende link. Je kan in de YouTube Analytics (de analyse en statistieken tool van YouTube voor beheerders van een kanaal) zien hoeveel links en embeds je video heeft verzameld. Je kan deze statistieken zien wanneer je bij YouTube inlogt, klikt op ‘video beheer’ en dan op ‘analyse’. Bekijk vervolgens de ‘afspeel locaties’ en ook de ‘verkeersbronnen’ onder weergaverapporten.

Zorg er dus voor dat meer websites een link naar je video opnemen of de video embedden. Een manier om deze sites te vinden is door vergelijkbare video’s te bekijken en daarvan de videostatistieken weer te geven. Op deze manier zie je een lijst met sites die deze video hebben opgenomen met een link of via embedding. Benader deze sites vervolgens: grote kans dat ze een soortgelijke video ook willen plaatsen!

YouTube kanaal autoriteit

Wanneer je een video plaatst op een nieuw YouTube kanaal, heeft dat waarschijnlijk niet dezelfde impact als wanneer je een video plaatst in een kanaal met al een aantal geode video’s over hetzelfde onderwerp. Dit is ook vergelijkbaar met SEO voor websites: wanneer je een artikel plaatst op een site met een hoge autoriteit (bijvoorbeeld een site met een hoge Google PageRank) of op een nieuwe site zal er een enorm verschil zijn in ranking.

Zorg er dus voor dat je YouTube kanaal autoriteit opbouwt door kwalitatieve video’s te plaatsen die veel worden bekeken en uitnodigen tot het geven van reacties en embedden.

Realiseer een video sitemap

Wanneer je meer video’s op je site plaatst uit je YouTube kanaal, is het van belang om dit aan te geven bij Google. Dit kan je doen door gebruik te maken van een video sitemap die je via Google Webmaster Tools instuurt.

<urlsetxmlns=”http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9”
xmlns:video=”http://www.google.com/schemas/sitemap-video/1.1″>
<url>
<loc>http://www.jouwdomein.nl/pagina-met-je-video</loc>
<video:video>
<video:thumbnail_loc>http://www.jouwdomein.nl/thumbnail-afbeelding
</video:thumbnail_loc>
<video:title>Video Titel</video:title>
<video:description>Video Omschrijving</video:description>
<video:content_loc>http://www.youtube.com/v/VIDEOID</video:content_loc>
<video:duration>Duur van de video in seconden</video:duration>
<video:publication_date>2012-02-29T18:30:15+00:00</video:publication_date>                                                                                 <video:family_friendly>yes</video:family_friendly>
<video:tag>Keyword 1</video:tag>
<video:uploaderinfo=”https://plus.google.com/userid”>Naam</video:uploader>
<video:live>no</video:live>
</video:video>
</url>
</urlset>

Meer hierover bij support.google.com

Promotie van de video

Als je al het bovenstaande hebt gedaan, is het van belang om je video met al je vrienden en volgers te delen. Embed de video op je blog, gebruik je mailinglijst als je die hebt om de video te verspreiden en deel de video in je sociale media kanalen.

Heb je verder nog tips of ervaringen met YouTube SEO? Laat het weten in de comments!

Over

Als internet marketeer hou ik mij graag bezig met het realiseren van meer klanten en meer omzet via internet. Wil je ook succesvoller worden met online marketing? Neem dan contact met mij op of volg me via twitter of op Google+.